Sundhed
Psykiatri
Velfærd

Stella holder vagt, så jeg undgår at gå i panik

Tinna Rasmussen har socialangst og seks typer af skizofreni. Diagnoserne gør, at det er umuligt at tage bussen eller handle alene. Men så fik hun servicehunden Stella, og nu begiver de sig ud i hverdagens gøremål uden frygt for anfald undervejs. En principafgørelse fra Ankestyrelsen skal gøre det lettere for kommuner at bevilge de særlige hunde.

21. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

Tinna Rasmussen var lige flyttet til sin nye lejlighed i Horsens. Hun var i Rema1000 for at handle med en veninde, da hun i køen til kassen mister veninden af syne. Tårerne presser sig på, og tusinde tanker myldrer gennem hovedet. Hun har allermest lyst til at flygte ud af butikken, så hun kan få luft, for de andre mennesker i køen føles pludselig meget tæt på. Men hun skal have de varer, hun har samlet i indkøbskurven, for køleskabet derhjemme er tomt. Det prikker i huden, og det er umuligt at holde tårerne tilbage. Menneskene omkring spørger, hvad der er galt, men Tinna kan ikke få ordene ud af munden. Blodet forsvinder fra ansigtet, kroppen stivner, og hun når lige at tænke, at nu besvimer hun. Men så står hun der, veninden. Hun var blevet væk bag en hylde ved slikafdelingen. Veninden får de andre på afstand og taler Tinna til ro. De får handlet og kører hjem til lejligheden.

Episoden er en blandt mange, som Tinna Rasmussen har haft. I bussen, i supermarkedet. Ja, overalt hvor mennesker færdes i deres dagligdag. Hun lider af socialangst og seks typer af differentieret skizofreni, så dagligdagens gøremål er indimellem en uoverkommelig opgave, fordi de hver gang indebærer en risiko for et angstanfald midt mellem de fremmede mennesker. Men så kom Stella.