Erhverv
Digitalisering

God kur til byernes hjerte

Det er ikke længere nok kun at have en fysisk butik, hvis man skal klare sig i konkurrencen. På Sydfyn har de lokale butikker fået hjælp til at få gang i e-handlen. Et projekt der både har givet detailhandlen flere indtjeningsmuligheder og nyt fremtidshåb.

04. 04. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

Detailhandlen er presset af handel på nettet. Over hele landet og ikke mindst i yderområderne. Fire sydfynske kommuner har med projektet ”Styrket erhverv i Gadeplan” skabt bedre muligheder for indtjening og nyt håb om vækst og overlevelse for butikkerne, som er en del byernes hjerte i de fire kommuner, og spiller en vigtig rolle for både turisme og bosætning.

Ærø, Langeland, Faaborg-Midtfyn og Svendborg er i EU-terminologi yderområder, og derfor er der særlige muligheder for at lave projekter. Helge Padegaard, projektleder ansat i Svendborg Kommune fortæller: