Idræt
Sundhed

Idræt i naturen får ikke nok opmærksomhed

Der er flere danskere, der dyrker vandsport i det fri, end der er fodboldspillere. Potentialet er stort, men kommunerne prioriterer ikke faciliteter til outdoor idræt højt nok, og de formidler ikke de muligheder, de allerede har. Sådan lyder et par af konklusionerne i ny analyse.

04. 04. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Omkring 300.000 danskere fræser rundt på mountainbike i de danske skove. Omkring 100.000 padler afsted i kajak eller kano. For ikke at nævne de omkring 1,5 millioner danskere, der løber rundt i naturen året rundt.

Danskerne dyrker i stigende grad  idræt i det fri. Omkring halvdelen af de voksne borgere bruger naturen som idrætsanlæg. En anden tendens er, at det sker uden medlemskab af idrætsforeningerne.