Sundhed
Teknik
Forebyggelse

For lidt søvn er en overset risikofaktor

Skærmens uafbrudte løfte om underholdning har ødelagt vores søvn, siger søvnforsker. Direktøren for Statens Institut for Folkesundhed opfordrer kommunerne til at tage søvnen lige så alvorligt som kost og motion.

Foto: Colourbox
09. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Knap halvdelen af danskerne er ramt af søvnbesvær, og hver syvende er meget generet af søvnproblemer. Tallet er steget støt siden 2010, og det er noget, kommunerne bør tage alvorligt, når de taler forebyggelse, siger Morten Grønbæk, direktør for Statens Institut for Folkesundhed.

– Søvn er en overset risikofaktor, som vi ikke har nok fokus på. Vi ved, at dårlig søvn øger risikoen for en lang række sygdomme, og der burde være et S for søvn på de kendte KRAM faktorer; kost, røg, alkohol og motion. Vi skal tage søvnproblemer alvorligt på samme måde som kost og motion, siger Morten Grønbæk.