Biblioteker

Bibliotekerne må genopfinde sig selv

Der spares på bibliotekerne, og der bliver færre af dem. Landets største kulturinstitution er under økonomisk pres, men i Brønderslev genopfinder man bibliotekernes funktion og skaber læseglæde for kommunens unge borgere ved at arbejde på tværs.

Dokk1 i Aarhus er meget mere end et bibliotek. Her kan du mødes i strikkeklub, gå på pokemon jagt, tage til foredrag eller deltage i sprogcaféen for flygtninge. Foto: Martin Ravn / Ritzau Scanpix
23. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

I 2020 kan vi fejre 100-årsdagen for den første bibliotekslov i Danmark. Men institutionen, der altid har haft til formål at oplyse borgerne, har formået at forny sig. For i mange kommuner skæres der helt ind til benet på bibliotekerne, og det betyder færre (ny)indkøb af bøger, færre medarbejdere og færre biblioteker rundt i landet. En trist tendens, siger Michel Steen Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening, for bibliotekerne har mange vigtige funktioner for en bred skare af borgere og for samfundet.

– Bibliotekerne skal være menneskers mulighed for at deltage i samfundet, og opgaven forandrer sig over tid. Siden 1995 har bibliotekerne for eksempel været det sted, hvor borgerne var garanteret adgang til internettet, og biblioteker har altid spillet en kæmpe rolle for samfund, ikke mindst i kommuner, hvor biblioteket også er det, der knytter kommunens øvrige kulturtilbud sammen, siger han.