Ledelse
Byråd

Jeg er lige så ramt af politikerlede som alle andre

Lone Myrhøj sidder i Vejle byråd for SF. Trods 10 år i kommunalbestyrelsen er hun slet ikke færdig, for indignationen og ønsket om at gøre det bedre for kommunens borgere driver hende videre. Prisen betaler hun i manglende tid til privatlivet og i en snigende mistillid til, at arbejdet overhovedet nytter.

Om 10 år sidder Lone Myrhøj ikke i byrådet, hvis hun selv skal gætte. Men i sidste ende kommer det an på, om hun er kommet i mål med sine visioner. Foto: Benny F. Nielsen / Vejle Amts Folkeblad
23. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

Ved valget i 2017 var hun SF’s absolutte stemmesluger med 1.545 personlige stemmer, men da hun for 10 år siden første gang blev opfordret til at stille op, var hun skeptisk. Hun havde aldrig forestillet sig en fremtid som byrådspolitiker efter at have brugt sin ungdom med at kæmpe for Amnesty, Greenpeace og de store, landsdækkende eller internationale dagsordener. Men med en tre måneder gammel baby på armen mødte hun op til de første byrådsmøder, og selv om hun havde svoret, at hun ikke ville sidde så længe, er kampen ikke slut for SF’eren.

– Alt det, jeg startede med at ville, det er jeg jo ikke i mål med. Jeg er her jo overordnet set, fordi jeg gerne vil ændre verden, eller i hvert fald Vejle Kommune. Jeg tror, vi kan gøre det bedre og mere ordentligt end i dag, det er det, der fylder i mig, siger den 38-årige lokalpolitiker.