Valg
Byråd
Folketinget

Kan lokal helt få træerne til at vokse ind i himlen?

Kristian Andersen er lokalhelt for Kristendemokraterne i Ringkøbing-Skjern, hvor han har fyldt hele seks sæder i byrådet. Men kan lokal succes veksles til pladser i Folketinget? Svaret er et klart måske, siger forsker.

23. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Der står et særligt lys omkring Kristendemokraterne i denne valgkamp. Partiet har været på en lang ørkenvandring, siden partiet røg ud af Folketinget ved valgkampen i 2005. Men i denne omgang får partiet uvant meget opmærksomhed, ikke mindst på grund af Isabella Arendt, der er trådt til som formand, efter partiformand Stig Grenov sygemeldte sig. ”Vikaren fra himlen” er hun blevet kaldt, og på lederplads skrev dagbladet Politiken, ”Ny partileder genopliver borgerlig humanisme”.

Men opmærksomheden startede et andet sted og omkring en anden person. Viceborgmester Kristian Andersen fra Ringkøbing-Skjern Kommune blev pludselig landskendt, da Stig Grenov ville erstatte sig selv med stemmeslugeren fra Vestjylland i den første TV-partilederrunde.