Ældre
Velfærd
Sundhed

Kommunen må ikke blive et maskinelt monster

Borgerrådgiver og debattør Bettina Post vil have arbejdsliv og pårørendeliv til at hænge bedre sammen. Derfor foreslår hun helt lavpraktisk retten til ”morfars 1. sygedag” som en håndsrækning til dem, der skal hjælpe deres gamle, svagelige forældre.

Foto: Nicolai Lorenzen
23. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Da borgerrådgiver Bettina Post for tre år siden mistede sin gamle far under en kaotisk indlæggelse på Herlev Sygehus, skrev hun et frustreret debatindlæg i Politiken om et sundhedssystem, som lod patient og pårørende i stikken. Overskriften var: ”Min fars sidste tid har gjort mig ræd for at blive gammel”. Debatindlægget fik vældigt mange reaktioner fra andre pårørende, som havde lignende oplevelser. Bettina Post kom i aftenshowet, og efterfølgende var hun til møde med Herlev Sygehus, som lagde sig fladt ned og blandt andet henviste til presset med et nyt it-system kaldet sundhedsplatformen.

I disse uger diskuterer kommunalpolitikere landet over, hvordan de kan sikre et godt ældreliv for den hastigt voksende gruppe af borgere over 80 år, og i den anledning har Danske Kommuner fået en aftale om et interview med Bettina Post, som ud over at være debattør og borgerrådgiver i Høje-Taastrup også er tidligere formand for socialrådgiverne.