Demokrati

Kommuner lader embedsmænd klare håndtryksceremonien

Tilrettelæggelsen af de nye statsborgerskabsceremonier har fået bølgerne til at gå højt i flere kommunalbestyrelser. I Roskilde og to andre kommuner bliver opgaven overladt til embedsmænd.

Illustration: Gitte skov
23. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

Kun lidt over hver tredje kommune har taget stilling til, hvordan den såkaldte grundlovsceremoni for nye statsborgere skal se ud, viser en rundspørge, som Danske Kommuner har foretaget. Fra efteråret skal landets kommuner ellers være vært for det arrangement, der byder landets nye statsborgere velkommen.

Kommunerne skal ifølge den nye indfødsretslov, der blev vedtaget i juni i fjor, mindst to gange om året holde den såkaldte grundlovsceremoni. En ceremoni der afsluttes med et håndtryk mellem den nye statsborger og den kommunale repræsentant. Bliver der ikke givet håndtryk, kan ansøgeren ikke få dansk statsborgerskab.