Kærlig hilsen fra din kommune

Skriv venligere, kortere, mere overskueligt og mere præcist, når I skriver til borgerne. Det er det råd, som et testpanel af borgere i København har givet Beskæftigelsesforvaltningen, og det råd tager integrations- og beskæftigelsesborgmester, Cecilie Lonning-Skovgaard (V), til sig.

Testen af brevene viser, at kommunen skal arbejde videre med at fjerne forvirrende handlemuligheder og være mere præcis om forventningerne til borgerne. Collage: Karen Linnet Olesen / Colourbox
27. 06. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Borgerne i Københavns Kommune kan se frem til, at det for fremtiden vil blive en bedre oplevelse at modtage breve fra Beskæftigelsesforvaltningen. Det sker efter, at forvaltningen har haft et borgerpanel til at læse fire typer af kommunens breve igennem og komme med feedback på, om brevene er forståelige, om borgerne ved, hvad det kræver af handling fra deres side, og om de føler sig ordentligt behandlet.

Først har panelet læst de ”gamle” breve igennem og givet dem kommentarer med på vejen. Derefter er brevene skrevet igennem efter borgernes tilbagemeldinger, og resultatet har været en tydelig forbedring i borgernes øjne. Især har borgerne kvitteret med tilfredshed over, at brevene er blevet mere letforståelige og har den rigtige længde.