Kommunalvalg
Navne

Eva Kjer Hansen tabte til Pape- og Villyeffekten

Det, der blev kaldt præsidentvalgkampen i Kolding mellem de to eksministre – Eva Kjer Hansen og (V) og Villy Søvndal (SF) – tog en højst usædvanlig drejning. Den blå familie viste sig at være dysfunktionel. Ind på scenen trådte den konservative Knud Erik Langhoff og præsenterede en konstitueringsaftale mellem K, S, SF og R, der gjorde ham til borgmester.

Rød-grøn-magenta Kolding. Døren gik op og ud kom Knud Erik Langhoff (K) med Villy Søvndal (SF), Birgitte Munk Grunnet (S) og Merete Due Paarup (R) på højre side. Foto: Palle Skov
25. 11. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Omkring klokken 23.20 på valgaftenen kommer en sejrssikker Eva Kjer Hansen ud ad døren til byrådssalen på Koldings maleriske gamle rådhus, hvor væggene prydes af gamle skilderier. Blandt andet en kæmpe slagscene med blå husarer, hvis uniformer matcher Eva Kjer Hansen blå blazer perfekt.

Hun smiler sejrsstolt til den ventende presse, der er mødt talstærkt op. Alle, også de landsdækkende medier, har identificeret, at Kolding er stedet, det kan blive spændende.