Arbejdsmarked
Byråd

Her er byrådenes store udfordringer

Efter nytår tager en række gen- og nyvalgte kommunalpolitikere fat på en ny valgperiode og står over for nye udfordringer. En række aktører giver her deres bud på, hvilke største udfordringer der kommer til at præge de kommende fire år for de nye byråd og kommunalbestyrelser.

25. 11. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, Mads Brandsen, Thomas Kokholm

Klima, ældrepleje, inklusion i folkeskolen, rekruttering og en stram økonomi bliver nogle af de store udfordringer, som landets ny- og genvalgte byråd og kommunalbestyrelser skal arbejde med de kommende fire år. Ifølge Ulrik Kjær, kommunalforsker ved Syddansk Universitet, vil kommunernes fortsatte arbejde med klimaet være et af de store fokusområder i den kommende valgperiode.

– Kommunernes klimaindsats og klimaarbejde kommer til at fylde rigtig meget de næste fire år. Kommunerne har været i gang længe, men valgkampen har vist, at det er et af de hotte emner, og vælgerne er kommet med på den dagsorden, og derfor er rigtig mange kandidater blevet aftvunget svar på, hvad de mener om klima. Det er de næste fire år, der skal leveres, siger Ulrik Kjær.