Valg
Digitalisering

Ingen digitalisering af valghandlingen i nyt valgsystem

Det var sidste gang, der var kommunalvalg med gode gamle KMD Valg, der har understøttet alle typer valg i årtier. Systemet er nu sat i udbud af kommunernes it-fællesskab KOMBIT. Men trods udsigten til et nyt system er der ingen digitalisering af valghandlingen på vej.

Kryds på papir vil også være en grundlæggende del af vælgernes valghandling i fremtiden. Her ses valget på Frederiksberg Rådhus i 1979. Foto: Morten Langkilde/Ritzau Scanpix
25. 11. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Du kender det. Efterhånden som valgaftenen skrider frem, kan du gå ind og se resultaterne fra diverse valgsteder på KMD Valg. Først bliver de små valgsteder opgjort. Efterhånden tegner det store billede sig, og til sidst har de store byer fået opgjort deres stemmer. I dagene efter kan man se de personlige stemmer. Og man kan gå mange valg tilbage og se resultaterne for kommunalvalg, regionsvalg, folketingsvalg og Europaparlamentsvalg ned på hvert eneste stemmested. Det er da perfekt.

If it ain’t broke, don’t fix it!, siger man på engelsk. Der er dele af de eksisterende teknologier, der understøtter vores valgsystem, som stammer tilbage til slutningen af 70’erne. Det var dengang, der var noget, der hed Kommunedata, som var ejet af kommunerne. Siden blev det til KMD, som kommunerne var tvunget til at sælge i 2008. Siden har skiftende kapitalfonde ejet KMD, da kommunerne var nødt til at sælge selskabet på grund af konkurrencelovgivning. Som en del af salget havde køberen monopol på de store kommunale it-systemer i en årrække. KMD Valg er det sidste af monopolsystemerne, der bliver udbudt gennem kommunernes it-fællesskab KOMBIT.