Kommunalvalg

Sådan gik det partierne ved KV21

Der var sejrherrer, og så var der syngende vælgerlussinger. På landsplan kunne landets partier mærke vælgernes dom ovenpå KV21, der kostede nogle dyrt – et enkelt parti så dyrt, at der nu er lagt op til formandsvalg – mens andre sikrede sig overraskende borgmesterposter og noterede flot fremgang. Danske Kommuner bringer her et overblik.

25. 11. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen og Mads Brandsen

TABER

Kommunalvalget blev det dårligste for Socialdemokratiet i over 100 år. Ved dette valg havde kun 28,6 procent af vælgerne sat kryds ud for regeringspartiet, der gik tilbage i 69 kommuner. Særligt i landets storbyer fik Socialdemokratiet smæk. Partiet er således ikke længere det største parti i København, hvor Enhedslisten har taget førertrøjen, og i Aarhus og Aalborg gik Socialdemokratiet henholdsvis ni og 11,8 procentpoint tilbage, og det er værd at nævne, at flere kommuner i det nordjyske ”mink-land” var udfordrede.

I Hjørring måtte den mangeårige borgmester Arne Boelt sågar aflevere borgmesterkæden.