Arbejdsmiljø

Borgmestre byder op til samarbejde efter fire konfliktfyldte år

Konstitueringer kan bidrage til et betændt politisk klima, der varer hele valgperioden. Det kan borgmestrene i Slagelse og Hørsholm skrive under på. Ifølge en erhvervspsykolog handler det om at finde frem til den professionelle uenighed – og at forstå hinandens udgangspunkter.

Der skulle helst ikke være nogen skår, der skal klinkes undervejs i den nye byrådsperiode i Slagelse. Den nye borgmester gør alt, hvad han kan, for at sikre byrådet en god start. Foto: Slagelse Kommune

27. 01. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

For Slagelses nyvalgte borgmester Knud Vincents (V) er det afgørende, at kommunen ikke længere skal være kendt for at have Danmarks mest konfliktramte byråd, som Danske Kommuner for et par år siden kunne påpege efter en rundspørge blandt alle landets byrådsmedlemmer.

Derfor glæder han sig over, at 10 byrådsmedlemmer har tilsluttet sig en aftale om fordelingen af poster ud over konstitueringen, så blot tre byrådsmedlemmer står uden for både konstitueringen og ekstraaftalen om poster.