Arbejdsmiljø

Som ny politiker skal man ikke kun læse dagsordenen

Maria Steno kan godt huske, da hun som nyvalgt 18-årig følte sig overvældet af alt det nye, der skulle læres. Hun råder landets nyvalgte kommunalbestyrelsesmedlemmer til at huske ambitionerne fra valgkampen. Pressefoto

31. 01. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det skorter ikke på løfter og ambitioner i en valgkamp, hvor politikerne skal overbevise vælgerne om, at de skal sætte deres kryds lige netop ved dem. Men når det bliver hverdag oven på valgkampen, kan alt det nye virke overvældende for mange nyvalgte, der både skal lære, hvordan kommunen driftes, hvordan samarbejdet med både forvaltning og de øvrige politikere er, og ikke mindst forventes at tilegne sig en masse viden. De nye politikere skal dog ikke kun have fokus på at lære. De skal også huske deres egne dagsordener og ambitioner, lyder det fra Maria Steno, der selv har 20 års erfaring som kommunalpolitiker og i dag har sin egen virksomhed, hvor hun blandt andet underviser, rådgiver og holder foredrag om, hvordan flere får indflydelse lokalt.

– Valgkampen handler om at skabe forventninger hos vælgerne til, at man som politiker vil og kan – om ikke ændre verden, så i hvert fald ændre sin egen kommune til det bedre. Det kræver stor disciplin at holde fast i de visioner og ambitioner, man har delt med vælgerne. Det glider nemt i baggrunden, når du som helt ny skal sætte dig ind i en helt masse nyt på en gang – samtidig med den ene sag efter den anden kommer på dagsordenen i fagudvalgene. Der er det kunsten at holde fast i den dagsorden, man gerne selv vil sætte som politiker, så du ikke ender med kun at læse dagsordener, siger Maria Steno.