Ældre

Hvis vi ikke kan levere en ordentlig ældrepleje, bryder velfærdssamfundet sammen

Allerede nu mærker kommunerne store rekrutteringsudfordringer særligt på ældreområdet. Flere kommuner forsøger at gøre sig til attraktive arbejdspladser ved blandt andet at tilbyde særlige lønforhold for sosu-elever, men der skal national hjælp til, hvis kommunerne ikke blot skal stjæle arbejdskraft fra hinanden. Ellers kan det ende med at sætte velfærdssamfundet på spil.

27. 01. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, Gitte Johansen og foto Jakob Carlsen

– Vores evne til at levere velfærd står og falder med vores evne til at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Vi oplever i udpræget grad på sundheds- og ældreområdet udfordringer med rekruttering, men det gælder også på daginstitutions-, skole- og socialområdet. Det er de store, tunge velfærdsmråder, hvor vi allerede nu kan se, at vi er udfordret, og hvor udfordringen kun ser ud til at blive større.

Sådan lyder det fra KL’s formand Jacob Bundsgaard (S), og en spørgeskemaundersøgelse, som Danske Kommuner har lavet blandt landets borgmestre, viser med al tydelighed, at kommunerne oplever rekrutteringsudfordringer. I undersøgelsen, som 52 procent af borgmestrene har besvaret, svarer 92 procent, at rekrutteringsudfordringer er ”meget store” eller ”store” i deres kommune. Kun syv procent svarer, at de oplever små udfordringer.