Lokaldemokrati

Borgerne forventer at blive hørt, når vi rammer deres hverdag

I Faaborg-Midtfyn Kommune har borgmester Hans Stavnsager (S) gode erfaringer med borgerinddragelse, og hvert år sætter kommunalbestyrelsen også penge af til et borgerbudget. Inddragelsen er kommet for at blive, mener Hans Stavnsager.

Foto: Michael Bager / Jysk Fyneske Medier / Ritzau Scanpix

16. 06. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En legeplads, der trænger til renovering, en cykelrasteplads, en sansehave og et madpakkehus. Det er blandt de projekter, der de seneste år har fået penge fra Faaborg-Midtfyn Kommunes borgerbudget.

– Tanken er at styrke det lokale demokrati ved at give borgerne mulighed for at disponere over denne her halve million kroner. I dag er det sådan, at det går gennem vores lokalråd, så de står for processen omkring at indhente ansøgninger til projekter og beslutte, hvilke projekter der skal støttes, fortæller Hans Stavnsager (S), borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune.