Borgerinddragelse
Lokaldemokrati

Ny minister vil sikre nærheden

Velfærdsstaten skal være tæt på borgerne, uanset hvor de bor, lyder det fra indenrigsminister Christian Rabjerg Madsen (S). For selv om lokaldemokratiet trives, har det haft store lokale konsekvenser at lægge kommuner sammen, mener han.

foto Anni Nordahl

16. 06. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Den nytiltrådte indenrigs- og boligminister ­Christian Rabjerg Madsen (S) sparer ikke på den kritiske ­retorik, når emnet er strukturreformen, der i år kan fejre sin 15-års fødselsdag.

– Det er den største centralisering, der er sket i min tid, lyder det fra den statskundskabsuddannede politiker, der selv er opvokset i Ølgod, som før reformen var sæde for kommunen af samme navn, men som i dag er en del af Varde Kommune. En kommune, ministeren beskriver som ”veldrevet”.