Demokrati
Lokaldemokrati

Strukturreformen er blevet teenager, og den har ikke skadet lokaldemokratiet

En evaluering af kommunalreformen maner bekymringerne i jorden: De nye kommunegrænser har ikke skadet lokaldemokratiet. Det betyder dog ikke, at man kan læne sig tilbage og regne med, at lokaldemokratiet passer sig selv, advarer forskere.

Illustration: KLS

16. 06. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Lokaldemokratiet har det i dag lige så godt, som det havde for 20 år siden.

Sådan lyder i korte træk konklusionen i en undersøgelse, som VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og Syddansk Universitet (SDU) står bag. Undersøgelsen danner grundlag for Indenrigs- og Boligministeriets evaluering af kommunalreformen, som slår fast, at de forandringer, der opstod i kølvandet på reformen, nu mere eller mindre er forsvundet.