Mobilitet

Rutebilen kommer ikke til at løse alles behov

Den kollektive trafiks årelange dødedans understreger behovet for at finde nye måder at transportere danskerne rundt. Sådan lyder det fra en række borgmestre, der dog er langt fra at køre rutebilen til ophug.

– Vi ønsker en kollektiv trafik, der understøtter, at børnene kan komme i skole, de unge passe deres uddannelse og de ældre komme til lægen, siger Birgit S. Hansen (S), formand for KL’s klima- og miljøudvalg. Foto: Cathrine Ertmann

03. 01. 2024 - kl. 06:31
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Den kollektive trafiks negative spiral med stigende priser og stigende underskud kombineret med færre passagerer og færre afgange, står flere steder ikke til at forhindre. Det udfordrer mobiliteten rundt omkring i landet, og det kræver handling.

Sådan lyder det fra formand for KL’s klima- og miljøudvalg, Birgit S. Hansen.

– Det er den kollektive trafik og den måde, vi bevæger os rundt på, der binder al velfærd sammen. Den er med til at sikre, at vi kan komme til behandling på sygehuset, i skole eller til fritidsaktiviteter. Men vi står i en brydningstid, hvor vi ser, at det går lidt hurtigt med at få nedlagt busruter. Så enten skal der postes langt flere penge i den kollektive trafik, eller også skal vi nytænke mobilitetsområdet. Og det er nok i høj grad nytænkning, vi har brug for, siger Birgit S. Hansen.