Et flertal af landets borgmestre mener, at det inden for 10 år kan blive nødvendigt at skære kommunale velfærdsopgaver fra. Men det er noget nær umuligt at pille opgaver ud af velfærdsstaten, mener professor.

Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Økonomisk pres og manglen på hænder får landets borgmestre til at se dystert på kommunernes mulighed for at levere velfærd i fremtiden. Således vurderer et flertal af landets borgmestre, at det inden for de kommende 10 år kan blive nødvendigt at prioritere kommunale velfærdsopgaver fra. Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Danske Kommuner har gennemført blandt borgmestrene, og som 41 procent har svaret på.

– Vi oplever i øjeblikket, at smørret bliver smurt tyndere og tyndere ud, og at kvaliteten af vores velfærdsydelser bliver dårligere og dårligere. Det skyldes, at økonomien ikke svarer til den stigning, der er i opgaveporteføljen. Derfor tror jeg, det bliver nødvendigt at vælge nogle ting fra frem for at blive ved med generelt at forringe kvaliteten på de ting, vi leverer, siger Hans Stavnsager (S), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn.