Civilsamfundet

”Her lugter vi ikke af kommune”

På det sociale værested Café Jydepotten i Grindsted er fællesskabet i centrum, og alle brugere får lov at give en hånd med. Bag dagligstuestemningen i caféen, der er forankret i civilsamfundet og understøttet af frivillige, ligger et fagligt socialt arbejde, der kan noget, som kommunen ikke kan.

16. apr. 2024
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Café Jydepottens virke bygger på en værdibaseret indsats.
Foto: Michael Drost-Hansen.

Stille og roligt fyldes Café Jydepotten op med Grindsted-egnens godtfolk. Nogle går i det åbne køkken, hvor morgenbrød, brie og hjemmelavet marmelade forberedes. Andre sætter sig til rette ved caféens borde.

Der er kaffe på kanden til de godt og vel 50 personer, der er mødt op denne mandag, og cirka klokken 8.30 sidder de fleste allerede fordybet i snak ved bordene.

Café Jydepotten er et socialt værested i Grindsted tæt på Billund, der hører under KFUM’s Sociale Arbejde. Stedet fungerer også som et spisested for byens og egnens enlige, og her er alle velkomne. Ud over hyggelig stemning tilbyder Jydepotten også socialfaglig støtte til egnens udsatte. Caféen er forankret i civilsamfundet – med støtte fra kommunen – og drives foruden de fastansatte også af frivillige i et socialt arbejdsfællesskab.

Folkene i caféen spænder bredt. Her er lokale, der har brug for et sted at komme, frivillige, der gerne vil give en hånd med, og borgere, som er sendt i aktivering af jobcentret. Når man går ind ad døren, betragtes alle dog som frivillige og kan hjælpe til med dagligdagens gøremål i caféen.