Sundhed

Nyt samarbejde holder de ældre ude af sygehuset

I fællesskab har Middelfart Kommune, almen praksis og Sygehus Lillebælt knækket koden og er lykkedes med at nedbringe antallet af unødige indlæggelser. Broen over sundhedsvæsenets bermudatrekant består af gensidig faglig tillid, samarbejdsvilje og en stor, rød taske.

09. apr. 2024
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

"Det handler altid om, hvilken kasse pengene skal komme fra, og hvem der skal have deres navn på opgaven. Men fru Hansen er ligeglad. Hun vil bare gerne have en god behandling".

Kim Bredahl Lassen, akutsygeplejerske i Middelfart

En kommune, en praktiserende læge og et sygehus er ofte begyndelsen på en trist fortælling om unødige indlæggelser, glemt medicin og et tomt køleskab. Men i Middelfart er det lykkedes at skabe et samarbejde på tværs af sektorer, som giver større tryghed, hurtigere udredning og færre indlæggelser.

Kernen i succesen er den store, røde taske, som akutsygeplejerske Kim Bredahl Lassen svinger over skulderen, når han tager ud på hjemmebesøg. I tasken findes et avanceret testapparat, der på få minutter kan give svar på, om der er en lungebetændelse under opsejling, eller om fru Hansen mangler væske.