Tilbageblik

To kommunale koryfæer byder ind: ”Jeg kan godt forstå, vores lokale politikere bliver trætte”

Der er løbet meget vand under den kommunale bro, siden Erik Fabrin og Erik Nielsen indtog deres respektive borgmesterkontorer i 1986 og 1994. Derfor kender de alt til de udfordringer, kommunerne og de lokale politikere står med. ­Flere af problemerne er blevet værre med tiden, mener de.

02. apr. 2024
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

De har oplevet den kommunale virkelighed ændre sig fra 1990’ernes store problemer med ungdomsarbejdsløshed til nutidens vanskeligheder ved at rekruttere arbejdskraft.

De har begge mærket Christiansborgs politikere stramme nettet om kommunerne.

Og de har set, hvordan mediebilledet og kammertonen har ændret sig til det værre.

Erik Fabrin og Erik Nielsen har tilsammen været borgmestre i 52 år og har derudover været både formand og næstformand for KL over et årti.
Danske Kommuner har sat de to erfarne herrer stævne for at kaste et blik tilbage på deres tid i den kommunale verden.

Her er en af de forandringer, der har været mest mærkbare, nyhedsdækningen og presset fra medierne.