Gå til hovedindhold

Skole

”For mange betragter skolen som et sted, hvor man skal hente en ydelse”

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) mener, at de udfordringer, skolerne mærker med stigende forventninger fra forældrene, er udtryk for en større tendens. Derfor kan folkeskolen heller ikke løse det alene. Men den er den vigtigste vaccine, vi har, mod et splittet og polariseret samfund. 

Tekst af Anna Törmqvist Jensen 

Det bør interessere alle forældre, hvordan fællesskabet fungerer, mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. Foto: Rune Øe/Ritzau Scanpix

Knap en million danskere så med, da konflikterne i en nordjysk kolonihaveforening rullede over skærmen i bedste sendetid på TV 2 sidste år. Uenigheder om højden på hækken, vilde eller tæmmede haver og fælles arbejdsdage fik i den grad bragt sindene i kog i den lille forening. 

Men også i skolerne er tonen blevet hårdere og mere konfliktoptrappende. Det viser den undersøgelse, Børne- og Undervisningsministeriet iværksatte, efter at krænkelsessager fra Borup Skole i Køge trak overskrifter. Af undersøgelsen fremgår det blandt andet, at forældre i højere grad har en hårdere tone og er mere konflikt­optrappende, ligesom forældrene har højere forventninger til skolen. Og så er vi tilbage ved kolonihaveforeningen i Nordjylland. For konflikterne er hverken isoleret til kolonihaverne eller klasseværelserne.  

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her