EU

Højredrejning kan betyde et forandret Europa-Parlament

Valget til Europa-Parlamentet kan være begyndelsen på en ny måde at tale klima i EU-regi, hvor den grønne dagsorden i højere grad bliver en kampplads. For danskerne er sikkerhed og forsvar det vigtigste, når de går til stemmeurnerne i juni.

02. maj 2024
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med EU’s store betydning for Danmark kan kommunerne ikke undgå at blive påvirket af det forestående europaparlamentsvalg den 9. juni.

En analyse fra KL viste i 2022, at cirka 40 procent af kommunernes dagsordenspunkter er påvirket af EU. Særligt inden for klima og energi kan EU’s politiske påvirkning ses på de kommunale dagsordener, mens også mange EU-mål på beskæftigelses- og socialområdet i sidste ende implementeres af kommunerne.

Den seneste periode i Europa-Parlamentet, som vi nu er på vej ud af, har været præget af en række store begivenheder, som har sat EU og parlamentet på arbejde. Først og fremmest har klima været en hovedprioritet. En række store grønne tiltag er blevet vedtaget efter European Green Deal fra 2020, som har til formål at gøre Europa klimaneutralt i 2050.