Beredskab

Kommunerne føler sig ladt i stikken

Beredskaberne skal oprustes, der skal øves mere på tværs af sektorer, og så skal der falde svar fra regeringen på, hvad der forventes af de kommunale beredskaber. Den nye verdensorden har efterladt kommunerne med flere spørgsmål end svar.

13. maj 2024
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Benedikte Kiær (K) skal ikke bevæge sig særlig langt væk fra sit kontor på rådhuset for at kunne spejde over til sin svenske kollega i Helsingborg Christian Orsing. Han kan fortælle, at Sverige det seneste par år har mandet op på beredskabsområdet med et øget kriseberedskab og har brugt 60 millioner svenske kroner på at tune deres systemer og blive stærkere til at stå imod de angreb, der måtte komme.

Det ser Benedikte Kiær på med misundelse. For den svenske bevidsthed om vigtigheden af robuste beredskaber er en helt anden, end den er i Danmark.

– Det påvirker mig da, at Christian som det mest naturlige tænker på, hvordan man styrker sit beredskab i forhold til de kriser og angreb, der kunne komme, når vi taler om hybridkrig. Han forstår jo slet ikke, at vi ikke er langt mere på dupperne i Danmark. Derfor har jeg også undret mig over, at de hører fra deres myndigheder, mens vi ingenting hører, siger Benedikte Kiær.