Skole
Skolen
skal tage sin
autoritet
tilbage
Forældre til skolebørn har i højere grad en hård tone og er konfliktsøgende, ligesom de har flere forventninger til skolen, viser undersøgelse. Flere år med fokus på forældreinddragelse har gjort rollerne utydelige og skabt tvivl om, hvem der har ansvar for hvad. Derfor er der brug for, at skolen genvinder sin autoritet.
2. maj 2024
Tekst af Anna Törmqvist Jensen
Vi har i samarbejdets navn måske fået for høje forventninger til, hvad forældrene skal levere.
Nanna Lohman, vicekommunaldirektør, Lejre Kommune
Det trak i den grad overskrifter, da det i midten af februar kom frem, at flere børn i alderen 6 til 11 år igennem to år var blevet udsat for trusler, vold og seksuelle overgreb på Borup Skole i Køge. Siden dukkede også sager fra blandt andet Agedrup Skole i Odense op, som rystede mange og fik massiv opmærksomhed.
Sagen på Borup Skole fik børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) til at iværksætte en afdækning af, om der var tale om en generel tendens i landets skoler. Undersøgelsen, der lå færdig knap to måneder senere, viser, at flere elever end tidligere har udadreagerende adfærd mod andre børn eller voksne, ligesom sproget er blevet hårdere.
Undersøgelsen pegede samtidig på, at også forældrenes reaktioner og tone er hårdere end tidligere, og at kommunerne oplever øgede forventninger til skolerne.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her