Tekst bliver vigtigere end tal

Forhandlingerne om vilkårene for kommunernes økonomi i 2025 er på mange måder de mest spændende i mange år, vurderer eksperter. Det springende punkt bliver, om regeringen kan levere på sine løfter om reformer og er villig til at tage svære politiske slagsmål.

02. maj 2024
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Hvis man tror, at årets økonomiforhandlinger bare bliver det sædvanlige tovtrækkeri om millioner og milliarder, kan man godt tro om igen. Der er langt mere på spil i forhandlingerne om rammerne for kommunernes økonomi i 2025. Det vurderer flere eksperter, som peger på, at forhandlingerne mest af alt handler om en tydelig forventningsafstemning. Og det afgøres ene og alene af regeringens vilje til at træffe svære beslutninger.

– Økonomiforhandlingerne kommer til at handle om meget mere end knaster. Vi står over for et muligt paradigmeskifte. Spørgsmålet er, om regeringen er i stand til at levere, vurderer Arne Ullum, chefredaktør på NB-Medier og ekspert i kommunal økonomi.

Han peger på, at kommunerne lige nu befinder sig i en umulig situation, hvor pengene ikke rækker til de velfærdsløfter, der bliver givet fra Christiansborg.