Beredskab

Vi er ikke klar til de nye trusler

Verden har ændret sig, og truslerne mod samfundet er blevet flere og mere alvorlige. Det stiller krav til beredskaberne, men de er dimensioneret til den verden, vi kommer fra, og ikke gearet til den verden, vi bevæger os ind i.

13. maj 2024
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Vi kan vide os sikre på, at det kommunale beredskab kommer farende, hvis der er ild i en bygning, eller hvis massive mængder vand har oversvømmet et område.

Men hvem har egentlig teten, hvis fremmede magter kapper strømmen i Danmark, og det ikke længere er muligt at kommunikere til borgerne eller sikre rent drikkevand?

Det er der større tvivl om.

Med det nye trusselsbillede, Vesten står i med blandt andet et aggressivt Rusland, melder Danske Beredskaber hus forbi i forhold til at sikre befolkningen ved hybridangreb.

Også hos KL er der bekymring for, hvor godt rustet vi som samfund egentlig er, hvis eksempelvis vores elsektor bliver angrebet.