Sundhed

”Vi løber efter de raske og svigter de mest syge”

Sundhedsvæsenets største udfordring er hverken mangel på penge eller hænder, men derimod tårnhøje forventninger. Vi løber hurtigere og hurtigere, men vi kan ikke løse vores sundhedskrise, før vi fÅr skruet ned for forventningerne, lyder det fra Morten Ziebell, lægefaglig vicedirektør på Sjællands Universitetshospital.

2. maj 2024

Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

– Jeg vil gå så vidt som til at sige, at vi kollektivt svigter vores lægeløfte, når vi på den måde svigter de mest syge til fordel for raske menneskers bekymringer, siger Morten Ziebell. Foto: Carsten Snejbjerg

83,4

år er middellevetiden for danske kvinder. Danske mænd kan forvente at blive 79,6 år. For 50 år siden var middellevetiden 76,3 for kvinder og 70,8 for mænd.

Kilde: Danmarks Statistik

Vi har indrettet vores sundhedsvæsen som en restaurant, hvor vi løber efter dem, som kræver mest og har de højeste forventninger til livet.

Ikke efter dem, som har mest brug for det. Sådan lyder diagnosen af sundhedsvæsenets udfordringer, hvis man spørger Morten Ziebell, der er lægefaglig vicedirektør på Sjællands Universitetshospital.

– Når vi ser på danskerne som helhed, så løber vi ikke efter de sygeste, som der står i vores lægeløfte, vi skal. Vi opfører os som tjenere på en restaurant, der løber efter dem, som rækker hånden højest op og beder om det udvidede vinkort. Men ude foran restauranten står der sultne mennesker, som slet ikke ved, hvad det vil sige at gå på restaurant, siger han.

Sundhedsvæsenets største udfordring er hverken mangel på penge eller hænder, men derimod middelklassens urealistiske forventninger.