René Andersen blev udskrevet fra hospitalet til et plejecenter efter at have brækket hoften. Men han ville hellere være her på forsorgscentret, hvor personalet bedre forstår ham.

Socialt udsatte

Syge udsatte snubler i systemet

Forsorgscentre og herberger er ikke gearet til at rumme svært syge borgere. Alligevel ender mange hjemløse her efter et ophold på hospitalet eller i psykiatrien. For systemet har svært ved at inkludere de skæve eksistenser, som både har behov for sygepleje og en socialfaglig indsats.

14. juni2024

Tekst Martin Pedersen, marp@kl.dk / foto: Anders Holst

54-årige René Andersen var ikke bleg for et godt spil billard. Han spillede ofte og var sådan set også ret god til det. Han bor på Forsorgscenter Toften i Slagelse, der har driftsoverenskomst med Slagelse Kommune og ligesom herberger tilbyder et midlertidigt tag over hovedet.

Her har René boet mere eller mindre fast gennem de seneste fem år.
Under et spil billard tidligere i år i en af forsorgshjemmets opholdsstuer snublede han og faldt ned i et solidt marmorbord, der brækkede hans venstre hofte. Han blev hentet af ambulancen og kørt til hospitalet, hvor han røg på operationsbordet og fik sat skruer ind i hoften.

– Jeg er ikke nervøs for at skulle på hospitalet. Der bliver man jo behandlet godt nok. Det er mere, når jeg skal ud igen, fortæller René.

Da han blev udskrevet, gik det nemlig ikke som smurt. Hospitalet startede med at udskrive René hjem til Toften. Relativt hurtigt måtte personalet dog ringe og sige, at det ikke duede, fordi han sad i kørestol og nærmest ingenting kunne, hvilket stedet slet ikke er indrettet til.