Fastholdelse
Arbejdsmarked

I Skanderborg bliver seniorerne ved med at arbejde – fordi de har det godt

Et godt arbejdsmiljø, fleksibilitet og individuelle løsninger er nogle af de greb, Skanderborg Kommune har fokus på, når kommunen arbejder med fastholdelse af seniorer.

Illustration: KLS

29. 08. 2024 - kl. 07:07
Tekst af Line Bisgaard, lic@kl.dk

Da Pernille Hollænder for otte år siden blev leder af en boenhed i Landsbyen Sølund, der er Danmarks største botilbud for voksne med nedsat psykisk og fysisk funktionsniveau, fik hun en ildevarslende melding.
– Min forgænger sagde til mig: ”Du skal bare lige vide, at der er en del, der snart nærmer sig pensionsalderen. Inden for tre til fem år står du over for en stor udskiftning.”

Men udskiftningen er ikke sket endnu.

– Jeg tror, det er, fordi mine medarbejdere simpelthen trives og har det godt, konstaterer Pernille Hollænder.
Og det er ikke kun på botilbuddet, at der er fokus på at fastholde seniorer. Det er der også i resten af Skanderborg Kommune, for der er ingen tvivl om, at kommunen står på en brændende platform.