Krisekommunikation

Når det er forbudt at forklare

Det kan være svært at forsvare og forklare sig, når man som kommune ikke må kommentere konkrete sager eller dele personoplysninger. Det oplevede Køges borgmester, Marie Stærke (S), senest, da sagen om Borup Skole rasede. Den bedste strategi er at fokusere på alt det, man trods alt godt kan sige, lyder det fra eksperter.

29. august 2024

Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det trak overskrifter i medier landet over, da sagen om Borup Skole ramte offentligheden i midten af februar. Det var TV 2, som i første omgang fortalte historien om, at der var foregået overgreb mellem børn på skolen. Hurtigt dominerede sagen mediebilledet, og forældre kritiserede skolen og kommunen for ikke at handle tilstrækkeligt.

I Køge stod en rystet borgmester Marie Stærke (S) tilbage. Ugen før sagen rullede i medierne, havde Køge Kommune fået et brev fra nogle forældre på skolen.