Kriminalitet

Peter Rahbæks kamp mod banderne er både personlig og professionel

Det er dyrt at have bande- og rockergrupperinger i sin kommune. Det kos­ter både på borgernes tryghed, retsfølelsen og pengekassen. Det er oplevelsen i Odense Kommune, der med borgmester Peter Rahbæk Juel (S) i spidsen aktivt har bekæmpet de uvelkomne borgere siden 2017.

29. aug. 2024
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), har siden sin tiltrædelse i 2017 smøget ærmerne op og bekæmpet byens bander og rockerklubber. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

– Det er dybest set som at have ukrudt, der gror mellem fliserne. Det handler om at få det revet op, så det ikke tager over.

Peter Rahbæk Juel (S) har den alvorlige mine på. For når snakken falder på bander og rockere, er det for borgmesteren i Odense både en personlig og professionel dagsorden at bekæmpe dem.

I 2017, kort efter at han overtog embedet som borgmester, stak han ifølge banden Black Army næsen for langt frem. Efter et interview om bandepakken og muligheden for at smide bander ud af deres klubhuse blev han passet op af 10 medlemmer af Black Army, der ville ”trykke hånd med borgmesteren”.