En fremtid med fuldtid

Flere timer på jobbet giver mere overskud i privatlivet

Selvbestemt borgertid har fået medarbejderne i hjemmeplejen i Vejen Kommune til at gå op i tid. Mod forventning oplever medarbejderne, at det at gå op i tid giver mere overskud derhjemme. For når der er mere tid til opgaverne, kommer man mindre drænet hjem.

Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Finn Mortensen på 87 år er en af de ældre, som har haft glæde af Sabrina Thomassens selvbestemte borgertid. Den ekstra tid har de to blandt andet brugt på at hygge sig med kaffe og boller. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

6

procent er sygefraværet faldet til, siden Vejen Kommune indførte ordningen. Før var det 17 %.

Kilde: Vejen Kommune

Det kan du godt glemme, var den første tanke, der slog ned i Sabrina
Thomassen, da hendes leder i hjemmeplejen spurgte, om hun kunne tænke sig at gå op i tid.

Som social- og sundhedsassistent i Vejen Kommune syntes hun, at dagene var hårde nok i forvejen, og tanken om at være på arbejde i endnu flere timer var ikke umiddelbart tillokkende.

– Men efter lidt betænkningstid tog jeg jahatten på og gav det et forsøg. Jeg var bekymret for, at de mange timer skulle dræne mig for energi, men det gik lige modsat. Efter jeg er gået op i tid, har jeg fået mere energi og overskud, når jeg kommer hjem, siger hun.