Flygtninge

Vestegnsborgmestre tager gerne imod flere flygtninge, men i én kommune står borgmesteren med en gordisk knude

Velviljen fejler ikke noget hos tre af de fire kommuner, der har været undtaget for flygtninge, men borgmestrene står i et dilemma, når det kommer til belastede boligområder.

Foto: Ishøj Kommune

05. 04. 2022 - kl. 12:19
Tekst af Mads Brandsen

Ishøjs borgmester Merete Amdisen (S) har det dobbelt med udmeldingen fra regeringen om, at også de fire kommuner på Københavns Vestegn, der i dag er undtaget for fordelingen af flygtninge, må forvente at modtage nogle af de ukrainske flygtninge.

– Jeg er enig i, at alle kommuner skal løfte ansvaret i fællesskab, når der kommer så store flygtningestrømme hertil. Det vil vi også rigtig gerne i Ishøj. Vi har også gjort os mange gode erfaringer med integration, som vi kan bruge, siger hun.