Ledelse
Demografi
Ældre

Topchefer: Vi kommer til at skære ned på ældreplejen som vi kender den

Demografien kommer til at presse kommunerne så meget, at hjemmeplejen må organiseres anderledes, vurderer stort flertal af kommunaldirektørerne i undersøgelse. Ifølge flere topchefer kan rengøring ryge ud af hjemmeplejens opgaver.

Den demografiske udvikling kan gøre det nødvendigt at tilpasse serviceniveauet, mener tre kommunaldirektører - Frederiksbergs Stig Henneberg, Odders Henning Haahr og Ole Bladt-Hansen fra Billund. Foto: Jakob Carlsen

01. 06. 2022 - kl. 09:45
Tekst af Mads Brandsen

Scenariet er efterhånden ganske velkendt.

Antallet af ældre over 70 år vil omkring 2030 være oppe på over én million personer. Det kalder på nye måder at løse opgaven på, mener et flertal af landets kommunaldirektører i årets kommunaldirektørundersøgelse, som Dansk Erhverv har gennemført i samarbejde med Danske Kommuner.