Navne
Ledelse
Byråd

Kommunaldirektør-exit og ny borgmester: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

25. 03. 2022 - kl. 09:45
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Ugens ’Transfervinduet’ starter denne uges overblik i København, som har fået ny borgmester i Jens-Kristian Lütken (V). Han overtager posten som beskæftigelses- og integrationsborgmester, efter partifællen Cecilia Lonning-Skovgaard trak sig efter længere tids massiv kritik af hendes ledelsesstil, som skabte et dårligt arbejdsmiljø i forvaltningen. Politik er en brutal kontaktsport, og særligt i København har der været borgmestre, som forlader posten i løbet af perioden, siger Jens-Kristian Lütken i dette interview med Danske Kommuner, hvor han også slår fast, at hans opgave først og fremmest bliver at rette op på arbejdsmiljøet i forvaltningen.

Cecilie Lonning-Skovgaard giver også plads til en gammel kending i Borgerrepræsentationen i København. Heidi Wang (V), der blev landskendt i valgkampen op mod kommunalvalget i efteråret for sine mange valgslogans, vender nemlig tilbage og får plads i børne- og ungdomsudvalget. Få et overblik over hvilke rokader, Cecilia Lonning-Skovgaards exit medfører her.