Udsatte boligområder
Social

Antallet af parallelsamfund stiger efter flere års fald: ”De her lister er kontraproduktive”

Efter tre år med færre og færre områder på den såkaldte parallelsamfundsliste er antallet nu steget, viser nye tal fra Social- og Boligministeriet. Ishøj er en af de kommuner, der nu er at finde på listen, men ifølge borgmester Merete Amdisen (S) er listen kontraproduktiv og stigmatiserende for de omtalte boligområder.

Vejleåparken i Ishøj Kommune er kommet på listen over parallelsamfund. Men borgmester Merete Amdisen (S) ser listen som værende stigmatiserende og kontraproduktiv. Foto: Ishøj Kommune

01. 12. 2023 - kl. 16:33
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Trods tre år med færre parallelsamfund er antallet i år steget fra 10 til 12, viser Social- og Boligministeriets nye lister over parallelsamfund og udsatte boligområder, der også tæller, omdannelsesområder og forebyggelsesområder.

Også antallet af udsatte boligområder er steget siden sidste år.