KL
Udland

Danske kommuner vil hjælpe med genopbygning i Ukraine

Mens krigen hærger i Ukraine, vil danske kommuner inspirere lokale, ukrainske myndigheder med måder at genopbygge skoler, opbygge systemer for affaldssortering, anlægge vandrør og meget andet.

Landets kommuner kan inspirere de ukrainske myndigheder til at genopbygge deres land. Her et billede fra en forstad uden for Kyiv, som en delegation af danske borgmestre besøgte tidligere på året. Foto: KL

23. 06. 2023 - kl. 11:08
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

KL og Udenrigsministeriet vil nu undersøge, hvordan danske kommuner konkret kan bistå ukrainske kommuner med genopbygning og udvikling.

– Danske kommuner har solide erfaringer med drift af skoler, vandforsyning og affaldshåndtering – og ikke mindst med at indtænke ny teknologi og bæredygtige løsninger i deres opgaver. I Danmark har vi også lang tradition for dialog og samarbejde mellem kommune, borgere og privat erhvervsliv. Begge dele ønsker ukrainske kommuner og lokalsamfund at blive inspireret af, her hvor landet står over for en omfattende genopbygning, siger minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, Dan Jørgensen (S), i en pressemeddelelse.