Kriminalitet
KL
Folketinget

Forsvarsforlig på plads: Kommuner ser håb for et samlet cyberforsvar

KL har efterspurgt et samlet cyberforsvar i forbindelse med forhandlinger om et forsvarsforlig, og nu hvor et bredt flertal i Folketinget står bag en aftale, ser KL et "stærkt politisk signal" i, at forsvarsforliget vil sætte arbejdet med at styrke landets cybersikkerhed i gang.

29. 06. 2023 - kl. 13:28
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Regeringen indgik sammen med en række af Folketingets partier onsdag et forsvarsforlig, som blandt andet skal styrke indsatsen på cyberområdet i relevante myndigheder.

Selvom kommunerne er borgernes primære indgang til den offentlige sektor, står de i dag udenfor det danske cyberforsvar. Derfor mener KL, at der med forsvarsforliget bør investeres i ét samlet cyberforsvar. Det er særligt vigtigt, at kommunerne tænkes ind i at kunne reagere hurtigt på aktuelle trusler.