Landdistrikter
Natur

Efter massiv kritik: Landdistrikter jubler over ny kategori for naturejendomme

Skatteministeren har besluttet at ændre i de ellers planlagte ejendomsvurderinger for landejendommen efter massiv kritik. Det vækker begejstring i Landdistrikternes Fællesråd, for med en ny kategori for naturejendomme behøver landejendomsejere ikke længere at frygte store boligbeskatninger.

Foto: Colourbox

04. 05. 2023 - kl. 12:01
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Regeringen har nu besluttet at ændre i de ellers planlagte omkategoriseringer af landejendomme og tilmed oprettet en ny kategori, naturejendomme, der skal gøre overgangen til ejerbolig mere bekvem. Det har de sammen med en forligskreds bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Liberal Alliance, Konservative, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

Ændringen kommer, efter 37 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd i weekenden sendte et brev til blandt andre skatteminister Jeppe Bruus (S) og Skatteudvalget. Her bad de ministeren og udvalget genoverveje de nye omkategoriseringer af landejendomme, da det kunne have vidtrækkende konsekvenser for både borgerne og naturen. Samtidig opfordrede borgmestrene og Fællesrådet til, at der blev oprettet en ny kategori for naturejendomme.