Byråd
KL
Arbejdsmiljø

Flere politikere oplever arbejdspres: Da to Aarhus-politikere gik ned med stress, måtte de se nærmere på kulturen

81 procent af landets kommunalpolitikere oplever en høj arbejdsbelastning. Aarhus Kommune har sat initiativer i gang, efter to byrådsmedlemmer gik ned med stress.

Aarhus har sat initiativer i gang, efter to byrådspolitikere har besluttet at forlade politik. Foto: Mads Andreas Frost/Ritzau Scanpix

24. 03. 2023 - kl. 12:07
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Lange dagsordener, kommunalbestyrelsesmøder, udvalgsmøder, borgermøder, snoreklip. Tiden kan hurtigt få ben at gå på som kommunalpolitiker, og i en undersøgelse, som KL og Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse har gennemført blandt landets kommunalpolitikere, svarer 81 procent da også, at de sommertider eller ofte oplever en alt for høj arbejdsbelastning. Et tal, der bekræfter en tendens, som også er set i tidligere undersøgelser, forklarer Rasmus Tue Pedersen, der er seniorforsker i VIVE.

– Tidligere undersøgelser viser os, at kommunalpolitikerne bruger meget tid på deres arbejde, og mange siger, det kan være svært at få det til at gå op med både arbejde og privatliv. Det er ofte de relativt unge kommunalpolitikere, der har fuldtidsarbejde ved siden af og familie, der har givet udtryk for, at det er svært at få det til at hænge sammen, siger Rasmus Tue Pedersen.