Arbejdsmarked
Rekruttering
Udland

Borgmestre: Vi kan ikke bevare vores levestandard, hvis vi ikke henter arbejdskraft udefra

For flere kommuner er udenlandsk arbejdskraft allerede afgørende for både arbejdsmarkedet og for at sikre sammenhængskraften i kommunerne.

Per Bach Laursen (V), Erik Lauritzen (S) og Ib Lauritsen (V). Foto: Pressefotos/Line Bisgaard

05. 11. 2023 - kl. 17:13
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Cirka otte procent af borgerne i Vesthimmerland Kommune har en anden baggrund end dansk. De godt 3.000 borgere bidrager ifølge borgmester Per Bach Laursen (V) med meget godt.

– Jeg ved godt, der er meget politik i det her på landsplan, men det er der faktisk ikke i kommunerne. Når vi kommer ude i sådan nogle områder som Vesthimmerland, så har vi jo kæmpe udfordringer med mangel på arbejdskraft, og der har udlændinge altså afgørende betydning, siger han og fortsætter:

– Det er næsten nemmere at beskrive, hvad der ville ske, hvis de ikke var her. Det gode er, at de typisk bosætter sig i de mindre landsbysamfund, der i forvejen er meget udfordrede, fordi der mangler børn. Deres børn kommer i de kommunale institutioner, og de er med til at sikre et samfund i så meget balance, som vi nu kan, selvom vi oplever fraflytning.