Klima
KL
Folketinget

Kommunale ønsker er blevet hørt i regeringens nye klimatilpasningsplan

Regeringen har mandag præsenteret sit udspil til en klimatilpasningsplan. Den skal bidrage til at sætte stærkere ind for at sikre kyster, byer, boliger og infrastruktur mod konsekvenserne af klimaforandringerne. Det er godt, at planen indeholder flere af de tiltag, kommunerne har efterspurgt, lyder det fra KL.

Miljøminister Magnus Heunicke (S) præsenterede mandag regeringens udspil til en klimahandlingsplan. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

23. 10. 2023 - kl. 12:26
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Før weekenden blev Danmark flere steder ramt af stormflod og flere steder med vandstande på højde med 100-års hændelser. Flere steder væltede det høje vand ind og forårsagede massive ødelæggelser, og med vores flere tusinde kilometer – flade – kystlinje og mange øer, er vi særligt udsatte, når havvand og grundvand stiger. Og i fremtiden vil vi kun opleve mere ekstremt vejr, ligesom fremtidige stormfloder vil blive kraftigere.