Lokaldemokrati
KL
Demokrati

Chikane rammer oftest på sociale medier

Det er oftest på de sociale medier, at politikere bliver udsat for chikane, viser undersøgelse. En ny vejledning skal hjælpe lokalpolitikere med gode råd til, hvordan de kan forebygge og håndtere chikane, og i Odder Kommune har de allerede besluttet at følge ét af de gode råd: At stå sammen mod chikane.

30. 10. 2023 - kl. 22:01
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er desværre ikke unormalt for kommunalpolitikere at blive udsat for chikane. En undersøgelse gennemført af KL og Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse i 2023 viser, at halvdelen af landets kommunalpolitikere har været udsat for chikane. Det er oftest på de sociale medier, at politikerne bliver ramt af chikanerende angreb. I undersøgelsen svarer 64 procent således, at de har oplevet chikane på sociale medier.