Lokaldemokrati
KL
Demokrati

Politikere får ny guide til hjælp mod chikane og vold

Lokalpolitikere bliver i højere grad end tidligere udsat for chikane, trusler, hærværk og vold. Ny vejledning skal give lokalpolitikerne konkrete redskaber til at forebygge og håndtere de ubehagelige situationer.

Foto: Colourbox

30. 10. 2023 - kl. 22:01
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Fem ud af 10 kommunalpolitikere har været udsat for chikane, viser en undersøgelse gennemført af KL og Kronprins Frederiks Center ofr Offentlig Ledelse på Aarhus Universitet i 2023. I 2017 svarede fire ud af 10, at de havde oplevet chikane, i en lignende undersøgelse blandt kommunal- og regionalpolitikere.

Nu skal en ny opdatering vejledning til lokalpolitikere, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet, KL, Danske Regioner, Rigspolitiet og PET står bag, hjælpe politikerne med, hvordan de kan forebygge og håndtere situationer, hvor de oplever chikane, trusler, hærværk eller vold.