Klima

KL opfordrer Nordic Waste til at tage ansvar under oprydningen efter jordskred

Det klæder ikke Nordic Waste, at man som virksomhed trækker sig fra den alvorlige opgave, jordskredet i Randers har medført. Sådan lyder det fra KL’s formand, der frygter, at det kan sætte virksomheder generelt i dårligt lys.

Randers Kommune har i knap en måned arbejdet i døgndrift for at holde jordskredet ved Nordic Waste i skak. Foto: Johnny Pedersen/Ritzau Scanpix

17. 01. 2024 - kl. 21:55
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Frem for at lægge en kæmpe opgave på kommunens skuldre, bør virksomheden Nordic Waste tage ansvaret på sig i arbejdet med at rydde op efter jordskredet i Randers.

Sådan lyder det fra KL-formand Martin Damm (V), der ikke ser meget sammenhæng i virksomhedens handlinger den seneste måned.

– Det er jo deres ansvar at dække de risici, der er ved at drive virksomhed. Det kan man gøre på mange forskellige måder, men at man bare trækker sig væk og overlader det til det offentlige, er højst mærkværdigt, og det klæder ikke virksomheden. Det ville være betimelig, at de tog mere ansvar nu, siger han.